Çalışan deneyimi ve motivasyonu kurumsal başarı için çok önemlidir. Çalışma ortamını, kültürü ve büyüme fırsatlarını kapsayan olumlu çalışan deneyimi aynı zamanda motivasyonu da artırır, daha yüksek üretkenliğe, iş memnuniyetine ve başarıya yol açar. Buna dahil olan çalışanlar değerli olduklarını ve şirket hedefleriyle uyumlu olduklarını hisseder, bu da inovasyonu ve performanslarını arttırır. 

Bir ekip güçlü olduğunda ve her üye kendi benzersiz becerilerini, bilgisini ve kişiliğini ortaya çıkardığında harika şeyler başarılabilir. Amaç ister bir web sitesi oluşturmak ister hedef kâr hedeflerini aşmak veya yeni bir ürün piyasaya sürmek olsun, bu sonuçlar elbette bir gecede gerçekleşmez. Küçük bir işletme sahibi olarak zamanınızı, paranızı ve dikkatinizi üyelerinizin her birine yatırmanız gerekir. Bu durum ise çalışan motivasyonu için epey önemlidir.

İnsanlar işlerinden memnun olduklarında en iyi işlerini yaparlar. Ancak, çalışan katılımının eksikliğinden kaynaklanan üretkenlik ciddi oranda kayıplar verir. Yapılan çalışmalara göre işe bağlı olmayan çalışanların kaybı, dünya çapındaki şirketlere yılda toplam 8,8 trilyon dolarlık verimlilik kaybına neden oluyor. 

Çalışan motivasyonunun iki ana türü vardır:

  • İçsel – kişisel zorluklar, iş tatmini, kendini gerçekleştirme
  • Dışsal – fiziksel ödüller, maaş, ikramiyeler, hediyeler

Çalışanları Motive Etmenin Yolları

Çalışan moralini ve motivasyonunu nasıl yükseltirsiniz? Çalışan motivasyonunu etkileyen faktörler nelerdir? Çalışanı motive etmek için paradan fazlası gerekir. İnsanlar değerli hissetmek, ekibin bir parçası olmak ve şirket için önemli olduklarını hissetmek ister. Herkesten en iyi şekilde yararlanılan ve bir birim olarak en yüksek hedeflere ulaşılmasında çalışan motivasyonunu artırmak için kullanılan etkili yöntemler şunlardır: 

  • Kurumsal ve ekip kültürünü geliştirilmeli
  • Modern bir çalışma ortamı yaratılmalı
  • Çalışan motivasyon platformu oluşturulmalı 
  • Şeffaf ve net bir iletişim kurulmalı
  • Takım çalışması teşvik edilmeli
  • Yenilik ve yaratıcılık için motive edilmeli
  • Minnettarlık ifadeleri kullanılmalı
  • Yapılan iyi bir iş takdir edilmeli
  • Şirket hedefleri net bir şekilde ifade edilmeli
  • Bireysel ve takım ödülleri verilmeli
  • Olumlu bir iletişim kurulmalı 
  • Olumlu bir rekabet ortamı oluşturulmalı 
  • Her çalışanla düzenli hedefler oluşturulmalı 
  • Çalışanlar karar alma sürecine dahil edilmeli 
  • Çalışanlardan geri bildirim istenmeli 
  • Her çalışanı neyin motive ettiği anlaşılmalı
  • Kolay bir iş-yaşam dengesi geliştirilmeli 
  • Çalışanların kariyer yolları geliştirilmeli 
  • Düzenli eğitim programları oluşturulmalı

Çalışan Motivasyonunu Etkileyen Faktörler 

Çalışan motivasyonunu yüksek seviyelerde tutmak, çalışan motivasyonunda rol oynayan çok sayıda faktör nedeniyle birçok lider için zor olabilir. Çalışan ihtiyaçları çok çeşitlidir ve bir çalışanı motive edebilecek şey, iş arkadaşını motive etmeyebilir. Çalışan motivasyonunu etkileyen faktörler neredeyse sonsuz sayıda olmasına rağmen, tüm çalışanların motivasyon seviyelerini önemli ölçüde etkileyebilecek esas faktörler; liderlik, kurum kültürü, ilerleme yolları, mesleki gelişim fırsatları, tanınma, çalışma ortamı, esneklik, aidiyet, iş-yaşam dengesi ve en önemlisi anlamlı bir iştir.

İş alanı ne olursa olsun, özel sektörde ve kamu sektöründe çalışan motivasyonu oldukça önemlidir. Şöyle düşünelim; bir yıl önce işe alınan yüksekten uçan bir kişi artık motive görünmüyor. Asgari işi yapıyor, yeni fikirler üretmiyor, etkileşimde bulunmuyor ve başka bir yerde olmak istiyor gibi görünüyor. Moralini ve motivasyonu nasıl iyileştirilir? Çalışandan vazgeçmek yerine, ilk yapılması gereken sorunun ne olduğunu bulmaktır. Mesela gayri resmi bir sohbet ayarlanıp ve daha önce çok çalışkan olan bu kişinin neden şimdi motivasyon eksikliği yaşadığı öğrenilebilir. Sonra sorun ele alınır ve durum tersine çevrilir. Çünkü çalışan motivasyonunu arttırma, çalışanları motive etme ve çalışanın neye ihtiyaç duyduğunu anlama, işverenin görevidir.